Anna Zalewska o kryzysie motoryzacyjnym w Europie: „Musimy konkurować z Chinami, a nie ze sobą”
Podczas sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w Strasburgu, europosłanka Anna Zalewska zwróciła uwagę na kryzys, który dotyka przemysł motoryzacyjny w Unii Europejskiej. W trakcie debaty dotyczącej przyszłości tego sektora, Zalewska ostrzegała przed konsekwencjami nieprzemyślanej polityki klimatycznej UE, zwłaszcza w kontekście pakietu Fit for 55.
Eurodeputowana zaznaczyła, że na skutek tej polityki, europejskie fabryki są zamykane, a tysiące pracowników traci miejsca pracy. Jednocześnie Europa staje się coraz bardziej zależna od importu z Chin, które zyskują przewagę na europejskim rynku motoryzacyjnym. „Jesteśmy bezwzględnie uzależnieni od Chin, a gospodarkę motoryzacyjną Chińczycy położyli na łopatki” – ostrzegała Zalewska.
Jednym z największych problemów jest fakt, że Unia Europejska zamiast wspierać swój przemysł, wprowadza regulacje, które ułatwiają zdobywanie rynków przez chińskie produkty. „Każdy dokument z pakietu Fit for 55 ułatwia Chinom zdobywanie europejskich rynków”, mówiła europosłanka. Zamiast tego, jak twierdzi, Europa powinna skupić się na zwiększaniu swojej konkurencyjności na globalnym rynku, aby móc skutecznie rywalizować zarówno z Chinami, jak i Stanami Zjednoczonymi.
Anna Zalewska zakończyła swoje wystąpienie wezwaniem do zmiany polityki klimatycznej Unii Europejskiej, która jej zdaniem nie tylko zagraża europejskiemu przemysłowi, ale również negatywnie wpływa na europejski rynek pracy. Jej apel do unijnych instytucji to wezwanie do „opamiętania się dla dobra Europejczyków” oraz wdrożenia rozwiązań, które będą sprzyjały zarówno ochronie środowiska, jak i rozwojowi przemysłu.
Zalewska wskazała, że kluczem do wyjścia z obecnej sytuacji jest długoterminowa strategia, która pozwoli Europie uniezależnić się od Chin i wzmocnić swoją pozycję na globalnej arenie.