Zalewska: Mamy nową metodologię tworzenia celów na 2030 r.
W dniu 28.02.2022 odbyło się pierwsze spotkanie sprawozdawców do rewizji rozporządzenia w sprawie użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa (LULUCF) po złożeniu wszystkich poprawek, w celu rozpoczęcia prac nad sformułowaniem poprawek kompromisowych.
Anna Zalewska wraz ze swoim asystentem Alexandrem Wielgosem na oficjalnym spotkaniu przedstawiła swoją nowo opracowaną metodologię tworzenia celów na 2030 r. zarówno dla UE, jak i dla państw członkowskich.
Wstępna analiza przedstawionych przez eurodeputowaną danych pomaga we właściwym stworzeniu formuły, która byłaby rzeczywiście sprawiedliwa dla wszystkich państw członkowskich.
Nowa metodologia przede wszystkim zwiększyłaby ilość dwutlenku węgla (netto) wychwytywanego i pochłanianego w sektorze LULUCF w całej UE, jak również zmniejszyłaby ilości dwutlenku węgla emitowanego, ale w sposób realny i sprawiedliwy.
Metodologia uwzględnia zasadę „no backsliding” oraz zasadę „no-debit”.
Zasada „no-backsliding” oznacza, że żadne państwo członkowskie nie powinno mieć mniejszego celu na 2030 r. w rewizji LULUCF niż ma przewidzianą trajektorię na ilość dwutlenku węgla pochłoniętego (netto) w scenariuszu wyjściowym w dokumencie ocen skutków (EN: Impact Assessment), który towarzyszy wnioskowi o rewizji rozporządzenia LULUCF.
Zasada „no-debit” oznacza, że zgodnie z obecnie obowiązującym rozporządzeniem (UE) 2018/841, ilość emitowanego dwutlenku węgla nie powinna przekroczyć ilości pochłoniętej dla każdego państwa członkowskiego.
Niemniej jednak, jest to tylko początek prac. Drugie spotkanie kontrsprawozdawców odbyło się wczoraj tj. 14.03.2022 bez postępów w tym zakresie.
Musimy brać pod uwagę wiele innych czynników i zapewnić, że robimy to proporcjonalnie i przestrzegamy specyfikę każdego państwa członkowskiego. Szczególnie lasy są ważne, bo to kompetencja państw członkowskich i naturalne „skarby narodowe”.
Wszystkie państwa członkowskie mają specyficzne warunki i możliwości wprowadzania zmian, które, w obecnej przesadnie uproszczonej i niesprawiedliwej propozycji metodologii Komisji, są kompletnie zignorowane. Wynik jest taki, że metodologia Komisji traktuje niektóre państwa członkowskie lepiej, kosztem innych.
Zatem, wszystkich zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z plikiem XLS oraz plikiem PPT, który jest w załączeniu i gorąco zachęcamy do wspólnej pracy.
Dążymy do ustalenia sprawiedliwych, realnych celów, które umożliwią pochłanianie CO2 i będzie to prawdziwy przyczynek do walki przeciwko zmianom klimatu, a nie lekceważenie ważności lasów oraz kompetencji państw członkowskich.